Small Business Software leírása
A mai világba mikor már szinte minden felköltözik az internetre un. felhőkbe felmerül a kérdés, hogy az vállalkozások ügyvitele miért helyhez kötött még mindig.
Ezt kiaknázva kezdtük el fejleszteni a Small Business Software Ügyviteli alkalmazást. Mikor elkezdődött az első fejlesztés csupán az volt a cél, hogy két távoli üzlet együtt tudjon dolgozni. Később a piaci igényeknek megfelelve bővítettük szoftverünk tudását. A piaci szereplők ezeket modulokba foglalták. Mi ellenben arra törekedtünk, és törekszünk is, hogy a szoftver, pláne egy ügyviteli szoftver csak akkor ér valamit, ha a vállalkozás teljes feladatát el tudja látni.
Ezt szem előtt tartva fejlesztjük a Small Business Softwaret.
A nyílt forráskódú rendszereknek hála nem kell a Small Business Software Ügyviteli rendszerhez külön még más gyártók licencköltségeit is magára vállalnia. Szoftverünk a méltán népszerű MySql adatbázist használja minden nemű adatok tárolására. Kiszolgáláshoz pedig a php-t hívja segítségül az apache webszerverrel integrálva.
Kliens oldalon így akármilyen böngésző lehet, akár még egy tableten is elfut alkalmazásunk.
A Small Business Software Ügyviteli rendszer a felhő technikát kihasználva egyszerűen megoldja ezt a feladatot. Ha a Small Business Software Ügyviteli rendszert a mi általunk kínált szerveren futtatja akkor a felmerülő problémákat azonnal tudjuk kezelni, persze az ésszerűség határain belül. Ha saját szerveren futtatja, gyeztetés után 24 órán belül vagy személyesen, vagy távoli kapcsolatot felhasználva (ssh, távoli asztali kapcsolat) nyújtunk támogatást.
Mivel nincs olyan szoftver ami valaha is kész lenne, ezért nálunk is folyamatos a fejlődés.
A fejlesztési szakasz 3 lépcsős.
Tehát ha a jelenlegi funkció mellé saját funkciót szeretne akkor meg kell várni az előző verzió stabil kiadását.
A telepítés előtt gondoskodni kell egy megfelelően felkonfigurált LAMP szerverről. Ha ez megvan akkor egy tetszőleges könyvtárba, ami a szerverünkre mutat kicsomagoljuk a SB-SOFT.zip állományt.
Az adatbázisba létre kell hozni egy tetszőleges felhasználót, aminek korlátlan jogokkal kell rendelkeznie, mivel tárolt eljárások/triggerek, csak így telepíthetőek. Egy mysql importtal az alap adatbázis már telepíthető is. Ezután már használható is a rendszer.
Érdemes az üres alap adatbázist rögtön lementeni, és miután minden funkciót teszteltünk, és beletanultunk az egyébként nem agyonbonyolított rendszerbe ezt visszatöltve elkezdődhet az éles munkafolyamat.
Az aktív objektum mindig más színű, mint a többi (az éppen szerkesztés alatt álló mező pl. sárga). Az objektumok közötti kurzormozgatásra az egér, az Enter, illetve a TAB és a SHIFT+TAB gombok adnak lehetőséget. Az Enter és a TAB a logikailag következő mezőre, a SHIFT+TAB a megelőző mezőre viszi a kurzort. Bizonyos objektumokon belül a kurzormozgató billentyűkkel (nyilak, Pgdn, Pgup, stb.) is lehet mozogni. Előfordul, hogy a képernyő egyenrangú részekből áll, s az Enter, TAB és SHIFT+TAB gombok nem képesek a kurzort egyikről a másikra átvinni. Ehhez az egeret kell használni. Olyan mezőkből, ahol többsoros szöveg (pl. megjegyzés) bevitelére van lehetőség, ENTER-rel nem lehet kilépni, hiszen ott az az új sor bevitelére szolgál. Ilyenkor a szöveg begépelése után egeret kell használni.
Az ablak bal oldalán helyezkedik el a program vezérlésére szolgáló menü. Kezelésük majdnem olyan mint a sima legördülő menü azzal a kitétellel, hogy míg nem választunk belőle addig nyitva marad. Azaz a menü bezárása csak klikkeléssel történhet.
Az eszközsáv egy speciális képernyőterület, mely jellemzően több nyomógombot és esetenként egyéb, a munkavégzést gyorsító objektumot (pl. választólistát) tartalmaz. Rendeltetésük, hogy gyorsítsák a programmal való munkát, egyetlen gombnyomásra indíthatóak legyenek a legfontosabb funkciók. Általában egy (néha több) eszközsáv van egy ablakban. Ha egy van, akkor az mindig az ablak tetején található. Ha több is van, akkor a részekre osztott ablak egyes részeinek a tetején találhatóak. Az eszközsáv objektumaira (nyomógomb, választólista, stb.) pozicionálva az egeret, néhány pillanat elteltével rövid magyarázat villan fel a kurzor alatt. Ez segít a jellemzően csak ábrát tartalmazó nyomógomb funkciójának azonosításában. Az eszközsáv objektumai csak egér használatával aktivizálhatóak.
A képernyő felülete véges. Abban az esetben, amikor sok összetartozó adatot kell megjeleníteni, illetve kezelni, a program a képernyő adott területét többszörösen képes felhasználni a füles lapok segítségével. Az adott képernyőterület tetején a hagyományos kartonos nyilvántartásokban használatos kutyanyelvekhez hasonló fülek jelennek meg, melyek bármelyikét kiválasztva, a képernyőterületre az ahhoz a fülhöz tartozó adatok kerülnek.
Gyakorlatilag ez olyan, mintha egymás alatt lévő (egymást takaró) lapok közül mindig mást és mást húznánk elő.
Adatok megjelenítésére és/vagy módosítására szolgáló objektumok. Speciális változatuk a megjegyzés szövegek bevitelére szolgáló, jobb alsó sarkán nagyítható mezők.
Az adatbeviteli mezőkhöz szinte minden esetben címke (mezőnév felirat) tartozik. Ez azonosítja a mezőt a felhasználó számára. Dátumot tároló mezők kitöltéséhez segítség az automatikus naptár.
A képernyő mérete korlátozza az egyszerre megjeleníthető adatok mennyiségét. Ugyanakkor a logikailag összetartozó adatokat mégis egy képernyőablakban célszerű kezelni. Ezt az ellentmondást a gördítő sávval kiegészített képernyőobjektumok oldják fel. Ezek olyan eszközök, melyek egy adott fizikai méretű képernyőterületen logikailag sokkal nagyobbat tudnak kezelni azáltal, hogy a gördítő sávval a logikai képernyő görgethető a fizikai helyen. A nagy képernyőterületnek mindig csak egy részét lehet látni, mintha egy lapot letakarnánk egy másikkal, amelyen van egy nyílás. Ha a felső lapot mozgatjuk, az alsónak mindig más-más részét látjuk a nyíláson keresztül. A gördítő sáv lehet vízszintes és függőleges, gyakran mindkettő egyszerre is használható.
Törzsadattárból vagy kódszótárból való választásra szolgál. Megjeleníti a kiválasztott rekord egy mezőjét, miközben a kódot tárolja. Lefele mutató nyíllal a választólistából az egér vagy a nyíl billentyűk segítségével kiválasztható a keresett érték.
Speciális, négyszögletes alakú, egyetlen jel tárolására szolgáló adatbeviteli mező, mely vagy üres, vagy egy jelet tárol. A jel elhelyezése illetve eltávolítása az egérrel vagy a szóköz billentyűvel történhet. Ha semmilyen jelet nem viszünk a mezőbe, akkor szürke színnel kerül ábrázolásra a jel.
Speciális választó gombok, melyek közül mindig csak az egyik lehet bejelölve. A bejelölt gombnak a színe különbözik a többiétől.
A törzseknél bizonylatoknál és minden olyan helyen ahol valamely elemet keresünk összefűzhető keresés alkalmazható.
Az első legördülő menübe a modulnak megfelelő kereshető mezőket tudjuk kiválasztani.
A második legördülő mezőbe a keresés módja adható meg.
A harmadik mezőbe a keresendő szöveget vagy értéket írhatjuk. A nagyító gombra kattintva indítható a keresés. Ha további paramétereket szeretnénk hozzáfűzni, hogy szűkítsük a találatot akkor a korábbi mezőket végigjárva a +-os nagyító ikonra kattintva az előző kereséshez fűzi az újonnan megadott paramétereket.
A Small Business Software Ügyviteli rendszer a ritkán változó adatokat kódszótárakban tárolja azonosítóval ellátva. A különféle adatok ezekre a kódszótárakra azonosítóval hivatkoznak. Amely azonosító már szerepel valahol az már nem törölhető. Ezek a kódszótárak az adatbázisba kaptak helyet, vagy a program alapadatokban módosítható, rendszergazdai jogosultságokkal. Ilyen kódszótár pl.: a cikkeknél a mennyiségi egység.
Minden bizonylatra (megrendelések, számlák, készletmozgási bizonylatok) kerülő cikknek, árunak, termékeknek szerepelnie kell a cikkek/szolgáltatások törzsben.
Ez a cikktörzs minden fontos adatot nyilvántartja.
Elérhetősége a Törzs menü Cikktörzs almenüjén keresztül lehetséges.
A cikkekről/szolgáltatásokról nyilvántartható adatok közül bizonyosak kitöltése kötelező, másoké nem. Az alábbi felsorolás nem csak a rekordban tárolt adatokat, hanem a kitöltést segítő objektumokat és eljárásokat együttesen taglalja.
Egyedi azonosító szám, melyre később hivatkozunk. Csak nagybetűt és számokat fogad el, kötelezően kitöltendő mező.
A cikk/szolgáltatás magyar nyelvű megnevezése, maximum 97 karakter hosszan. A cikk/szolgáltatás részletesebb jellemzésére a leírás magyarul mező szolgál. Kötelezően kitöltendő mező. A cikk választólisták ezt veszik alapul.
Általános forgalmi adó sora. Adótörzsből választható. A törzs karbantartására Kódszótárak menü Áfa funkciójában van lehetőség. Kötelezően kitöltendő mező.
Általános forgalmi adó sora. Adótörzsből választható. A törzs karbantartására Kódszótárak menü Áfa funkciójában van lehetőség. Kötelezően kitöltendő mező.
Hagyományos statisztikai kód.
Vámtarifaszám megadására szolgáló beviteli mező. Kitöltése nem kötelező.
Termék vagy szolgáltatás leírása magyar nyelven. Több sorba bővebb leírás adható meg. Kitöltése esetén az itt szereplő leírás kerül a bizonylatra. Kitöltése nem kötelező.
Termék vagy szolgáltatás megjegyzése. Bővebb leírás adható meg. Kitöltése nem kötelező.
Mennyiségi egység. Kódszótárból választható. Bővítésére a Kódszótár menü Mennyiség funkciónál van lehetőség, adminisztrátori jogokkal.
Egy termék vagy szolgáltatás kategóriáját kell megadni. Itt lehet eldönteni, hogy az adott termék vagy szolgáltatást kell e készletezni vagy nem illetve, hogy alkotóelemekből áll.
Egy terméknek az ártípus szerinti árait megadhatjuk egyesével is, viszont kiszámíthatjuk a szállítói szerződés alapján is. Ha egy termékhez berögzítettünk szállítói szerződést akkor az ott megadott adatokból és a Kódszótár Ártípusok funkciónál beállított szorzók alapján automatikusan is kiszámoltathatóak az árak. A felugró ablakba a korábban leszűrt termékek lesznek kiválaszthatóak. Az életbe lép és az kedvezmény adható választót használva az indítás gombbal azonnal megtörténik az árazás.
A termékeket külső állományból (xls vagy odt) is fel lehet tölteni. A felugró ablakba bekéri a feltöltendő fájlt. A beolvasás után ha még nem volt olyan cikkszám ami szerepel az állományba felviszi az adatbázisba a rendszer.
A termékeket csoportokba lehet foglalni. Ezt egyesével is megtehetjük, de ha több tételt importáltunk célszerű csoportosan végezni a műveletet. Erre szolgál segítségül ez a gomb.
A megnyíló ablakba a korábban leszűrt termékekből lehet kiválasztani melyeket akarjuk egy csoportba foglalni. A fenti választóból a csoportot kiválasztva egy gombnyomással becsoportosíthatjuk a termékeket.
Bizonyára fárasztó egy-egy átárazás után a termékcímkéket kézzel újraírni. Erre nyújt segítséget a címke nyomtatás. A kiválasztott termékeket egy A4-es papírra a beállított árlista szerint a beállított kerekítéssel és nettó vagy bruttó árral kinyomtatja. Így már csak fel kell ragasztani a helyére.
A termék árait tartalmazó táblázat. Minden ártípus szerinti ár a beállított dátummal lép életbe. Ha volt e dátum előtti ár akkor az érvényét veszti. Itt lehet megadni az ártípus szerinti árakat.
Legördülő menüből választható ártípus. Bővítésére a Kódszótár menü Ártípusok funkciónál van lehetőség. A Small Business Software Ügyviteli rendszer korlátlan ártípust tud kezelni!
A termék/szolgáltatás nettó eladási a választott ártípus szerint. Ha a Bruttó árat megadjuk automatikusan kiszámolja a program.
A termék/szolgáltatás bruttó eladási a választott ártípus szerint. Ha a nettó árat megadjuk automatikusan kiszámolja a program.
A választott ártípus szerint a beírt ár életbe lépésének idejét adhatjuk meg. Ettől a dátumtól fog élni a rögzített ár.
Ha akciózunk egy terméket és minden ártípushoz beállítjuk az árakat nem szeretnénk, hogy ebből még a partnernek engedményt számoljon a program. Itt ha kivesszük a pipát az engedmény adható jelölő elől akkor a beállított árból nem fog kedvezményt számolni.
Lehetőségünk van az árak importálására is. Ezt az import gomb megnyomása után felugró fájlválasztó ablakba beolvasott xls vagy odt állománnyal egyszerűen megtehetjük.
Az állománynak tartalmaznia kell a fentieket egy táblázatba foglalva. Az termékek azonosítására a cikkszámot használja fel. Az ártípusoknál a Kódszótár Ártipusok funkciónál látható azonosítót kell megadni.
Lehetőségünk van megadni egy termék helyettesítését is. A táblázatba a cikkszámot vagy a cikknevet lehet felvinni. Így egyből látható, hogy mely terméket lehet ajánlani ha a keresett termék nincs készleten.
A kiválasztott termék vagy szolgáltatás aktuális készletét láthatjuk. A táblázat tartalmazza az összes raktár raktárankénti mennyiségét. Az összes mennyiséget a várható és eladható illetve foglalt készletet. A várható és foglalt mezőbe kattintva a beszállítói rendelést illetve a vevői rendelést láthatjuk.
Minden termékhez rendelhető vevői és szállítói egyedi ár.
Ha a vevőhöz rendeljük az egyedi szerződéses árat mindig az itt beállított értéken fogja kapni a terméket a beállított időszakba függetlenül az árak táblázatba megadott értéktől.
A szállítói szerződéseknél megadott árak az árak automatikus számításához lesznek felhasználva illetve ha szállító rendelés készül innen veszi a termékek árait.
Automatikus kiegészített listából adható meg a szerződés partnere.
Eladási vagy beszerzési nettó egységár kedvezmény nélkül.
A kapott vagy adott szerződés szerinti kedvezmény
A termék szerződési árának pénzneme. Ha a bizonylat más pénznemen készül átszámítja a rendszer illetve az adott időszakra vonatkozó pénznem szerinti ár kerül a árak táblázatba szállítói szerződés esetén.
A szerződés kezdési időpontja
Eddig az időszakig tart a szerződés. Ha nincs megadva dátum akkor a következő azonos partnerre vonatkozó szerződés lesz a lejárati időszak.
A szerződéseket külső forrásból is betölthetjük. A felugró ablakba bekéri a feltölteni kívánt állományt (xls, odt) majd a cikkszámot azonosítóként felhasználva feltölti a szerződéseket.
Az állománynak tartalmaznia kell a korábban felsorolt adatokat!
Minden termék csoportokba sorolható így később ezekre tudunk hivatkozni például a kedvezmények megadásánál.
A csoportokat a Kódszótár menü Cikkcsoportok funkciójánál van lehetőség bővíteni.
A Small Business Software Ügyviteli rendszer korlátlan cikkcsoportot tud kezelni.
A termékeknek vannak tulajdonságai mint például színe mérete súlya. Ezek megadására itt van lehetőség. Egyes tulajdonságok kiemelten fontosak. Ilyenek a vonalkódok súlyok. A tulajdonságokat a Kódszótár menü tulajdonság funkciónál lehet bővíteni. Az EAN kódokat hogy felismerje a program a tulajdonság ID-t meg kell adni a GLOBAL paraméter EAN kód menőbe. Ha többet szeretnénk akkor vesszővel elválasztva. Így eladáskor elég csak a vonalkódot beolvasni.
A tulajdonságokat külső forrásból is betölthetjük. A felugró ablakba bekéri a feltölteni kívánt állományt (xls, odt) majd a cikkszámot azonosítóként felhasználva feltölti a tulajdonságokat.
A kiválasztott termékről kérhetünk eladási beszerzési és ajánlati statisztikát. A bizonylatszámokra klikkelve az aktuális bizonylat lesz előkeresve.
Bár a Small Business Software Ügyviteli rendszer nem könyvel viszont tud könyvelési programok fele feladást készíteni. Ezért itt meg lehet adni, hogy az adott termék mely könyvelési számon legyen kiexportálva. Megadható a belföldi árbevétel az export árbevétel és a költség készlet főkönyvi szám.
Raktáranként megadható egy termék minimum és maximum készlete. Ha a készlet a minimumot eléri vagy az alá csökken a rendeléskönnyítő kigyűjtésnél felajánlja a készlet maximumig történő rendelését.
A bizonylatokat idegen nyelven is kiállíthatjuk. Egy termék megnevezését a választott nyelven itt lehet eltárolni. Meg kell adni az idegen nyelvet és a termék leírását. Nyomtatáskor innen veszi a Small Business Software Ügyviteli rendszer az idegen nyelvű bizonylatnál a termékek szolgáltatások leírását.
Ha külső forrásból jönnek az adatok akkor a küldő program cikkszáma nem biztos, hogy megegyezik a mi cikkszámunkkal. Ilyenkor itt adható meg, hogy mely értéket pároztassa import esetén. Több interfész is megadható egy cikknél így több forrásból is jöhetnek az adatok.
Itt lehet megadni egy adott termék termékdíját
A CsK kód vagy KT kód első három karaktere.
A CsK kód vagy KT kód 6. és 7. karaktere.
Egységnyi termékhez tartozó díjköteles összetevő.
A mezőbe csak kiválasztási lehetőség van. A kiválasztást annak megfelelően kell végezni, hogy a díjköteles összetevő csomagolás, vagy a termékhez tartozó egyéb összetevő.
a rögzített termékdíj kategóriák közül választhatunk
Különféle objektumokat tudunk a termékhez rendelni.
Minden termékhez korlátlan kép vagy dokumentum vagy leírás adható hozzá. A objektumokat a Kódszótár menü Objektumok funkciójánál van lehetőségbővíteni. A Small Business Software Ügyviteli rendszer korlátlan objektumokat tud kezelni.
Minden kiválasztható partnert a partnertörzsbe kell szerepeltetni. Az első partner lesz a Small Business Software Ügyviteli rendszer felhasználója. Az alábbi felsorolás nem csak a rekordban tárolt adatokat, hanem a kitöltést segítő objektumokat és eljárásokat együttesen taglalja.
A partner/cég neve. Megadása kötelező.
A partner/cég adószáma. Megadása kötelező.
A partner/cég közösségi adószáma. Megadása nem kötelező.
A partner/cég bankszámlaszáma. Beírása után a Bank kitöltésre kerül. Illetve a számlaszám ellenőrzése is megtörténik a téves beírás elkerülése végett.
Itt lehet beállítani a partner/cég módját.
Megadható, hogy egy partner vagy cég szállítópartner vagy vevőpartner vagy mindkettő. Ha egyik sincs bejelölve nem választható ki a partner a bizonylatokon!
Itt adható meg a saját bankuk. Ez kerül majd a számla fejlécébe. Így ha több bankszámlaszámunk van partnerenként megadható hova várjuk az ellenértéket.
A partner bizonylaton használt pénzneme. Belföldi esetében csak forint állítható be
Partner/Cég címe adható meg. A címek rész két fülből áll úgymint telephely cím és posta cím.
Amennyiben beállítunk posta címet számla nyomtatáskor a posta címmel egy fedőlapot is nyomtat, hogy ablakos borítékba pont be tudjuk hajtani.
A partner értékesítési ártípusa. Az ártípusokat az Kódszótár menüpont Ártípusok funkiójánál bővíthetjük. A Small Business Software Ügyviteli rendszer korlátlan ártípust tud kezelni.
Külön megadható a vevő illetve a szállító fizetési mód. Ezt fogja alapértelmezetten felkínálni a bizonylat írásakor.
Ha a partner vihet szállítólevélre be kell pipálni a jelölőnézetet. Ellenkező esetbe csak számlára vásárolhat!
A termékek termékdíjas összetevőinek KT/CSK kódjának generálásakor a kód 1-3 és 6-7 karaktere fixen meghatározható az adott terméknél.
A kód 4-5 karaktere lehet a vállalkozásra jellemző gyakran előforduló adat, amit felülbírálhat egy vevő partnerrel fennálló speciális jogviszony, és lehet egyedi az aktuális számlára vonatkozó ügylet meghatározója.
A vállalkozásra általánosan jellemző ügyletkód rögzíthető a GLOBAL paramétereknél az alapértelmezett ügyletkód termékdíjnál paramétereknél.
Ha a partnernél nincs megadva egyedi kód innen fogja venni a 4-5 kódokat.
A partnerek csoportokba sorolhatóak. Itt lehet megadni mely csoport tagjai legyenek. A csoportok a Kódszótár menü partnercsoport funkcióban bővíthető. A Small Business Software Ügyviteli rendszer korlátlan partnercsoportot tud kezelni. Vannak olyan csoportok amiknek kitüntetett szerepet van. Ezeket a GLOBAL paraméternél kell megadni. Ilyenek például a fordított áfa-s értékesítés.
Minden céghez/partnerhez lehet rögzíteni személyeket. Ezek a személyek a bizonylat rögzítésekkor kiválaszthatóak és rákerülnek a nyomtatási képre is. Megadható a személy neve és telefonszáma.
A parner/cég kommunikációja rögzíthető. A kommunikáció típusa legördülő menü bővíthető a Kódszótár menü Kommunikáció funkciójánál. A Small Business Software Ügyviteli rendszer korlátlan kommunikáció típust tud kezelni. Egyes típusoknak kitüntet szerepe van. Ezeket a GLOBAL paraméternél állíthatjuk be. Ilyenek például az emailcím.
Adott partner/cég statisztikája tekinthető meg táblázatos formába. Statisztikát kapunk a készletbizonylatokról az ajánlatokról a rendelésekről és a számlákról.
Bár a Small Business Software Ügyviteli rendszer nem könyvel viszont tud könyvelési programok fele feladást készíteni. Ezért itt meg lehet adni, hogy az adott partner/cég mely könyvelési számon legyen kiexportálva. Megadható a belföldi vevőként, export vevőként, belföldi szállítóként, import szállítónként a főkönyvi szám.
A bizonylatokon feltüntetett tételek kiírási módját lehet beállítani.
Beállíthatjuk az alábbiakat:
Kedvezmény mutatása.
Alap ár feltüntetése.
Bruttó ár feltüntetése.
Ez utóbbi természetesen csak soronként értendő!
Ha külső forrásból jönnek az adatok akkor a küldő program vevőszáma nem biztos, hogy megegyezik a mi vevőszámunkkal. Ilyenkor itt adható meg, hogy mely értéket pároztassa import esetén. Több interfész is megadható egy partnernél/cégnél így több forrásból is jöhetnek az adatok.
A korábban partnereknél/cégeknél felvitt személyek törzs található itt.
A személyek csoportokba sorolhatóak. Itt lehet megadni mely csoport tagjai legyenek. A csoportok a Kódszótár menü személycsoport funkcióban bővíthető. A Small Business Software Ügyviteli rendszer korlátlan személycsoportot tud kezelni. Vannak olyan csoportok amiknek kitüntetett szerepet van. Ezeket a GLOBAL paraméternél kell megadni. Ilyenek például a saját dolgozók, rendszergazdák.
A személyek kommunikációja rögzíthető. A kommunikáció típusa legördülő menü bővíthető a Kódszótár menü Kommunikáció funkciójánál. A Small Business Software Ügyviteli rendszer korlátlan kommunikáció típust tud kezelni.
A Small Business Software Ügyviteli rendszer igen sokoldalú engedménykezelésre képes. Az engedményeket az ún. kedvezménytörzsben lehet karbantartani.
Engedmény adható egyetlen ügyfélnek, ügyfélcsoportnak, cikk/szolgáltatásra, cikk/szolgáltatás csoportra, kapcsolható időszakhoz, s ezek tetszőleges kombinációja is megadható. Pl. 10 % engedményt kap a bizományosok ügyfélcsoport a világítástechnikai cikkcsoportba tartozó cikkekre, 2017.01.01-től 2017.04.15-ig.
Az engedménytörzsben így egymást átfedő engedmények rögzíthetők. A Small Business Software Ügyviteli rendszer számlázáskor, rendeléskor, stb. megvizsgálja az engedménytörzsben tárolt összes alkalmazható engedményt és közülük a legnagyobbat ajánlja fel.
(Szerződött ár alkalmazása esetén az engedmény figyelmen kívül marad!)
Az engedménytörzsben tárolt engedmények számát célszerű minimalizálni, mert a nagyszámú engedmény vizsgálata lassíthatja a munkát és átláthatatlanná teszi az engedmények rendszerét. Ezt a cikk/szolgáltatás illetve ügyfélcsoportok tudatos alkalmazásával (pl. nem 10 ügyfélnek adunk engedményt, hanem a belőlük képzett egyetlen csoportnak) vagy az időszakos engedmények elavulás utáni törlésével lehet elérni.
Az ügyfélnyilvántartóból választható ügyfél, akire az engedmény vonatkozik.
Az ügyfélcsoport kódszótárból választható csoport, amire az engedmény vonatkozik.
A cikk/szolgáltatás törzsből választható cikk/szolgáltatás, amire az engedmény vonatkozik.
A cikk/szolgáltatás csoport kódszótárból választható csoport, amire az engedmény vonatkozik.
Meghatározza az időszakot, amikor az engedmény érvényben van.
Az adott engedmény %.
A mozgásnemek a készletmozgások különféle fajtáinak megkülönböztetésére szolgáló kódok.
A mozgásnem 3 pozíciós szám. A 100-as mozgásnem a nyitó tételek felvitelére szolgál. A készletnövelő mozgásnemek 101-197, a készletcsökkentőek 200-297 tartományba esnek. A Small Business Software Ügyviteli rendszer telepítésekor a legszükségesebb mozgásnemek kialakításra kerülnek. Ezeket kitörölni illetve átnevezni tilos. Ezeken felül igény szerint bővíthető a mozgásnemek száma, de figyelemmel kell lenni az alábbi szabályokra:
–Az értékesítési mozgásnemek folyamatos tartományban helyezkedjenek el.
–A beszerzési mozgásnemek folyamatos tartományban helyezkedjenek el.
–Az értékesítési mozgásnemek tartománya után egy helyet szabadon kell hagyni.
–Célszerű a mozgásnemeket párban felvenni. Pl.: 188 Apport befogadás 288 Apportba adás
Bejelölt állapota azt jelenti, hogy az adott mozgásnem befolyásolja a készletek értékének alakulását (pl. Beszerzés, Raktárra vétel termelésből, Nyitó). Ha üresen marad, nem befolyásolja a készletértéket (pl.: Áttárolás). Csak a beállított mozgásnem tételeit lehet később kiszámlázni!
A Small Business Software Ügyviteli rendszer korlátlan számú raktár kezelésére képes. Raktárak segítségével történik a saját és idegen készletek, illetve a helyben rendelkezésre álló és a más telephelyen vagy bizományban lévő készletek elkülönítése. A raktárak valóságos, fizikai (például egy teremben vagy telephelyen lévő áruk) vagy virtuális (egy konkrét bizományosnál lévő vagy egy szállítótól bizományban itt lévő áruk) raktárak lehetnek. A termelési folyamatok nyomon követése is raktárak segítségével oldható meg: a termelési folyamat szakaszait virtuális raktáraknak fogjuk fel és az anyagok, félkész és késztermékek mozgását raktárközi mozgásokkal követjük.
A könnyű kezelhetőség szem előtt tartása miatt minden bizonylati ablak közel azonos módon épül fel. Így könnyítve a munkát a Small Business Software Ügyviteli rendszerrel.
A mostani fejezetbe így egy ablakot tárgyalunk ki amely alkalmazható az összes bizonylatra. Ahol eltérések vannak ott jelezzük.
Egy ügyviteli rendszertől elvárjuk, hogy egy adatot egyszer keljen rögzíteni és azt a rendszer kezelje a továbbiakban. Ezért a Small Business Software Ügyviteli rendszert úgy építettük fel, hogy az ajánlattól kezdve a számláig csak egyszer kelljen rögzíteni a tételeket.
A vevői ajánlatból szállítói ajánlat készíthető, a vevői ajánlatból vevői rendelés míg abból szállítói rendelést lehet készíteni egy gombnyomással. A vevői rendelésből a szállítói rendelésnél figyelembe veszi a cikktörzsbe beállított szállítói szerződést így egy vevői rendelésből annyi szállítói rendelés generálódik ahány beszállító partnere van az adott bizonylaton. A szállítói rendelésből készletbizonylat vagy számla a vevői rendelésből készletbizonylat vagy vevői számla készíthető.
Természetesen nem kell kötelezően végigjárni a fentieket. Lehet egyből készletbizonylatot előzmény nélkül illetve számlát is előzmény nélkül rögzíteni.
Sőt készletbizonylat vagy számlához a már meglévő rendelés is hozzáfűzhető. Számlázásnál pedig a korábbi készletadatok tételei is megadhatóak.
A készletkezelés minden esetbe a készletbizonylatokon történik. Így ha számlát állítunk ki a háttérbe minden esetbe készül készletbizonylat is. A készletbizonylatok amelyek számlából készültek illetve tartalmaznak olyan tételt ami már szerepel számlán nem módosíthatóak. Azok a számlák amelyek készpénzesek vagy már történt nyomtatás szintén nem módosíthatóak.
Nézzük mely adatok kellenek egy bizonylat kiállításához.
A korábban tárgyalt mozgásnem adható meg
A bizonylat devizaneme.
A devizához tartozó devizaérték. Az NMB től lehet automatikusan lekérni az aktuális devizaértéket.
Ezt a Kódszótár menü Deviza érték funkciónál a földgömb ikonra kattintva tudjuk megtenni.
Amennyiben nincs az adott napra deviza akkor figyelmeztet a Small Business Software Ügyviteli rendszer és bekínálja a legújabb devizaértéket.
Bizonylatszámot lehet megadni. Nem kötelező. Abban az esetben kell megadni a bizonylat számát, ha kézi bizonylatot rögzítünk. Ellenkező esetbe automatikus sorszámot generál a Small Business Software Ügyviteli rendszer kihagyás és ismétlés nélkül. A sorszámok kinézetét a beállítások menüpont Sorszámok funkciónál lehet beállítani.
Partnert kiválasztva automatikusan beállítódik de ha van rá jogosultságunk felül is írható.
A bizonylat fizetési módját adja meg.
Minden bizonylatra különféle hivatkozásokat rögzíthetünk így később ez alapján is megtalálható a keresett bizonylat.
A bizonylat teljesítési ideje.
A bizonylat keltezése.
Számlánál a fizetési határidő ajánlatnál az ajánlati érvényességi időt adja meg.
A bizonylat ügyfele. Ügyféltörzsből választható adat.
A választott ügyfélhez tartozó személyeket lehet kiválasztani legördülő menüből.
Számlánál legtöbbször az ügyféllel megegyezik, bevételezéskor az első számú partnert ajánlja be a program.
A választott ügyfélhez tartozó személyeket lehet kiválasztani legördülő menüből.
Ide lehet beírni a cikk/szolgáltatás cikkszámát vagy vonalkódját.
Pontos megadás kell! Ellenkező esetbe a Small Business Software Ügyviteli rendszer nem találja a keresett terméket.
Ha nem tudjuk a cikkszámát vagy az EAN kódját nem tudjuk beolvastatni akkor használjuk a cikk keresőt.
Mely raktárból történjen a termék készletezése. A belépéskor az alapértelmezett raktár beállításra kerül. Ha van rá jogosultságunk akkor másik raktárból is a bizonylatra tehetjük a terméket.
A választott termék/szolgáltatás leírása.
Ez kerül a bizonylatra. Itt akár felül is írhatjuk, vagy kiegészíthetjük adatokkal.
Mennyi az a mennyiség ami rendelkezésünkre áll. Egy termék vevői rendelése csökkenti az eladható termékek mennyiségét. Azaz a vevői rendelés lefoglalja a készletet.
A kedvezmény törzsbe beállított kedvezményeket figyelembe vételével számított legnagyobb engedmény. Átírható ha van rá jogosultságunk.
Az értékesíteni vagy beszerzési mennyiség.
A cikktörzs árak táblázata a partner eladási ára és a szerződések figyelembevételével kalkulált kedvezmény nélküli ár.
A felvitt tételek közül törli a kiválasztott tételt.
A választott partner rendeléseiből lehet felvinni tételeket.
Kilistázza az összes érvényes rendelését viszont értékesítéskor csak azok jelölhetőek ki a melyek készleten is vannak. A tétel kijelölésekor bekínálja a rendelt mennyiséget melyet át is írhatunk.
Ha kevesebbet aduk ki vagy vételezünk be azt is helyesen kezeli a Small Business Software Ügyviteli rendszer. Azaz ugyanúgy marad rendelésen csak a kiadott mennyiséggel csökkentve.
A választott partner készletbizonylatait sorolja fel az ablakba.
Kiválaszthatunk egy tételt vagy egy bizonylatot vagy az összeset. A hozzáad gombbal a kiválasztott készletbizonylati tételek felkerülnek a számlára.
Másik ártípus szerinti árakon átszámolja a felrögzített tételeket.
A bizonylati kedvezményeket lehet módosítani.
A megadott kedvezményre cseréli a beállított kedvezményeket.
A megadott cikkcsoportra vonatkoztatva cseréli le a kedvezményt.
A megadott értékkel növeli a kedvezményeket. (például 10% extra kedvezményt így adhatunk meg egyszerűen)
A tételeket külső forrásból is betölthetjük. A felugró ablakba bekéri a feltölteni kívánt állományt (xls, odt) majd a cikkszámot azonosítóként felhasználva feltölti a termékeket.
Kötelező eleme a cikkszám és mennyiség. Nem kötelező az ára, és a kedvezmény. Ha nincs megadva a választott partner értékeit veszi alapul.
A keresni kívánt cikkszám.
A keresni kívánt cikkneve.
A fenti kettő akár egyszerre is megadható így szűkítve a találatok számát. A kereséshez használható a szokásos joker karakter. A kereséskor a cikkek táblázatba klikkelve lehet kiválasztani a cikket. Ilyenkor a szokásos módon felajánlja a kedvezményt és az eladási árat.
A cikkeknél még megjelenítésre kerülnek az alábbiak:
Készletinformáció
Beszerzési dátumok egységárakkal
Tulajdonság értékek.
A bizonylat gombra klikkelve a partner választott cikkei szerinti bizonylatok jelennek meg.
A választott cikk/szolgáltatás hozzáadása után az ablak nem záródik be. Így ha további termékeket szeretnénk rögzíteni nem kell újból megkeresni. A raktárak választógomb mellet van egy jelölő mező. Ha ez kijelölt állapotba van akkor csak azokat a termékeket jeleníti meg a találati lista amiből a készlet nagyobb mint nulla.
A bizonylat gombot megnyomva a partner korábbi bizonylataiból azok a tételek kerülnek megjelenítésre melyen a kiválasztott termék szerepel.Feltüntetésre kerül a korábbi mennyiség, egységár, kedvezmény, raktár és a mozgásnem.
Minden bizonylatot egyből e-mailbe is kiküldhetünk. Ehhez a nyomtatási példányt 0-ra kell állítani.
A partner kommunikációba megadott és a GLOBAL paraméternél felvett kommunikációs azonosítóval létező e-mail címeket felkínálja a Small Business Software Ügyviteli rendszer.
Ezeket kiválasztva egy gombnyomásra PDF mellékletként elküldi a bizonylatokat e-mailbe a Small Business Software Ügyviteli rendszer.
A CRM menüpont Dokumentumok funkciójánál lehet új dokumentumokat rögzíteni a rendszerbe.
Ezek a dokumentumok lehetnek kézzel megírtak. (Ezeket később PDF-ként le lehet tölteni) vagy külső forrásból feltöltött dokumentumok.
Ezek a dokumentumok iktatókönyvbe kerülnek. Ide lehet akár bizonylatokat is iktatni.
A nyomtatás gomb mellett találjuk az iktatás gombot. Ezt megnyomva a bizonylat PDF változata iktatásra kerül.
Egy már elkészült bizonylat adatait a másolás gombbal le tudjuk másolni egy új bizonylatra. A másolati bizonylat nyitva marad szerkesztésre. Így ha valakinek mindig ugyanazon tételeket számlázzuk elég egyszer megírni a bizonylatot.
Vagy a kiválasztott bizonylat tételeit vagy a bizonylatok listáját tudjuk xls táblázatba kiexportálni.
Az xls gombot megnyomva egy legördülő menübe választhatjuk a fentieket.
Ha egy ajánlat vagy rendelés meghiúsult akkor azt célszerű lezárni. Ellenkező esetbe a rendelés folyamatosan foglalja a készletet.
A lezárás gombbal a bizonylatlistánál a kiválasztott bizonylat összes tételét lezárja míg a tételeknél csak a választott tételt zárja le.
A teljesíthető rendelésekből egy raktári összeszedő listát nyomtathatunk. A már kinyomtatott tételek kék hátteret kapnak a tételeknél. Csak a készleten lévő tételeket lehet így ki diszpózni.
Ajánlat adáskor előfordulhat, hogy a tételeknek az ajánlati ideje nem ugyanaz. Vagy a rendelési visszaigazoláskor a szállíthatóságot szeretnénk megadni tételenként.
Ezt a bizonylat lezárása után is megtehetjük a dátum módosít gombbal. A kijelölt tételnél lehet megadni egy új dátumot.
Ha egy ajánlatunkat megrendelnek nem kell újra felvinni az összes tételt. Az ajánlatot kikeresve a véglegesít gombot megnyomva egyből rendelés készül és az előzmény mezőbe az ajánlati szám beírásra kerül.
Vevői rendelésből szállítói rendelés készíthető a továbbrendel gombbal. A tételekből a cikktörzsbe tárolt szerződések alapján beszállítónként szállítói szerződést generál a Small Business Software Ügyviteli rendszer. Ezek aztán akár egyből küldhetőek e-mail be hiszen az árakat korábban már a szerződések tartalmazták.
Vannak olyan esetek mikor nem a szerződött partnertől rendeljük a terméket. Vagy nincs szerződött partner. Ilyenkor a bevételkor ellenőrizni kell a beszerzési árakat. Ezt könnyíti meg a számol gomb.
Nem csak hogy láthatjuk a korábbi beszerzési árakat, hanem a tételt kijelölve az új ár alapján átszámoltathatjuk az árak fülön lévő termék eladási árakat. Így nem fordulhat elő, hogy beszerzési ár alatt értékesítünk.
A bank és pénztár ablak közel azonos módon épül fel. Így könnyítve a munkát a Small Business Software Ügyviteli rendszerrel.
A mostani fejezetbe így egy ablakot tárgyalunk ki. Ahol eltérések vannak ott jelezzük.
Legördülő menüből válaszható ki az aktuális bank vagy házipénztár. A bank illetve házipénztár a Kódszótár menü Bank funkcióban bővíthető. A Small Business Software Ügyviteli rendszer korlátlan bankot vagy pénztárt tud kezelni.
A bizonylat devizaneme.
A devizához tartozó devizaérték. Az NMB től lehet automatikusan lekérni az aktuális devizaértéket.
Ezt a Kódszótár menü Deviza érték funkciónál a földgömb ikonra kattintva tudjuk megtenni.
Amennyiben nincs az adott napra deviza akkor figyelmeztet a Small Business Software Ügyviteli rendszer és bekínálja a legújabb devizaértéket.
Bizonylatszámot lehet megadni. Nem kötelező. Abban az esetben kell megadni a bizonylat számát, ha a banki bizonylatszámot kívánjuk használni. Ellenkező esetbe automatikus sorszámot generál a Small Business Software Ügyviteli rendszer kihagyás és ismétlés nélkül. A sorszámok kinézetét a beállítások menüpont Sorszámok funkciónál lehet beállítani.
A bank vagy pénztár dátuma. Egy rögzített pénztár esetén csak a korábbitól nagyobb dátum állítható be. Ellenkező esetbe rögzítéskor hibát kapunk.
A pénztári bizonylat módját adja meg. (terhelés vagy jóváírás)
Itt adható meg, hogy a pénztári vagy banki bizonylaton mely típusú tételt szeretnénk rögzíteni.
Azaz lehet előírás szállítói számla vevői számla és ezek előlege.
Amennyiben nem előírást választunk itt kell megadni a számla vagy előleg ügyfelét
Előírás esetén előírásokat míg számla esetén a választott partner még ki nem egyenlített vagy részben kiegyenlített számlái közül lehet választani.
A választott bizonylat összege forintba
A választott bizonylaton lévő hátralék értéke forintba
Itt kell megadni az utalás összegét vagy a befizetett készpénz összegét
A Small Business Software Ügyviteli rendszer automatikusan generál egy megjegyzés szöveget amit akár felülírhatunk.
A banki bizonylatoknál tetszés szerint lehet rögzíteni ki és bemenő tételeket.
Pénztárnál az első felvitt irány lesz a meghatározó. Azaz ha jóváírást választottunk arra a pénztári bizonylatra terhelés már nem rögzíthető!
A Kimutatások menüpont Egyenleg almenüjében az Esedékes szállítói számlák funkciónál látható egybe kigyűjtve azok a bizonylatok amiknek az esedékessége közeleg.
Az esedékesség intervallumát megadva későbbi vagy korábbi időpont is megadható.
A kigyűjtés után tovább szűrhetjük parterek szerint a listát. A bizonylatokat kijelölve összeadja a Small Business Software Ügyviteli rendszer az utalandó számlákat. Ezt ki is tudjuk exportálni és jelenleg a Raiffeisen Banki terminálba be is importálhatjuk.
A Kimutatások menüpont Egyenleg almenüjében az Esedékes vevői számlák funkciónál látható egybe kigyűjtve azok a bizonylatok amiknek az esedékessége lejárt. A lejárat dátuma megadható, ha nem a felkínált dátumú számlákat szeretnénk kilistázni.
A kigyűjtés után tovább szűrhetjük parterek szerint a listát. Ha a listán szereplő partnereknek fizetési felszólítást szeretnénk küldeni akkor az első nyomtató ikonnal ezt megtehetjük.
A fizetési felszólítás partnerenként külön kerül nyomtatásra az itt szűrt bizonylat adatokkal.
A fizetési felszólítások számát a Small Business Software Ügyviteli rendszer tárolja. A listába az f.dátum mező a legutolsó kiküldött felszólítás dátumát mutatja.
A feladatmegnevezése
A feladat kategóriája rögzíthető. A kategória legördülő menü bővíthető a Kódszótár menü Workflow funkciójánál. A Small Business Software Ügyviteli rendszer korlátlan workflow kategória típust tud kezelni.
A feladta kezdésének ideje.
A kitűzött lejárati idő.
A valós befejezési idő megadása.
A workflow állapota. Lehetséges értékek nem bővíthetőek.
A feladat prioritása
A workflow készültsége.
A feladat bővebb leírása.
Az első partner személyei választatóak ki.
A feladat rögzítője minden esetbe ki lesz választva és nem törölhető.
A kiválasztott személyek a státus sorba látják a rájuk osztott feladatokat azok elkészültségi fokát.
Egyszerű eseménykezelő naptár. A beállított eseményekről a státuszsorba kap visszajelzést.
Az események drag n' drop módszerrel áthelyezhetőek. Az események minden esetbe csak a belépett felhasználónak lesznek megjelenítve.
Itt lehet megadni a Small Business Software Ügyviteli rendszer globális paramétereit.
Legtöbbször az alap értékek megfelelőek de természetesen át is írhatóak.
Ezek a global paraméterek határozzák meg a program alap működését így beállításkor legyünk figyelmesek!
A bizonylatokon megjeleníthető alap szövegeket lehet megadni.
Az első sor azt mondja meg hol melyik bizonylaton jelenjen meg a szöveg. A Szövegnél a megjeleníthető szöveget látjuk. A módosít gombbal a kijelölt szöveg módosítható.
A bizonylaton lévő sorszámok maszkját lehet beállítani.
Lehetséges értékek:
dd Napok száma
mm Hónapok száma
yy Évszám utolsó 2 jegye
yyyy Évszám
## Sorszám elöl feltöltött nullákkal.
Például: KS/{yyyy}/{#####} ilyen eredményt produkál: KS/2017/00001
Itt lehet felvenni a felhasználókat akik az első partner személyei lesznek.
Meg kell adni a felhasználói nevet jelszót alapértelmezett raktárat és a teljes nevét. Ha egy felhasználó már nem aktív akkor a módosításkor az aktív jelölőnézetet törölve nem tud többet belépni a rendszerbe.
A felhasználó jogait lehet megadni.
Minden modulra be lehet állítani az olvasási törlési és írási jogot. Ezen kívül megadható, hogy láthat-e beszerzési árakat vagy változtathat-e fizetési módot.
Az e-mail küldésekor az itt beállított paraméter alapján küldi ki az e-maileket.
Beállításához kérje az internet szolgáltató segítségét!
TK/CSK kódonként a számlára nyomtatandó záradékszövegek rögzítése a Beállítások menü termékdíj nyomtatás funkciónál végezhető el.
Gyakorlatilag itt határozzuk meg, hogy a számla kiállítás során a kiválasztott termék és a számlán tételsorán megadott pénzügyi státuszkód alapján mi legyen a záradékszöveg.
CSK/KT mezőbe rögzítendő a kód 1-3 karaktere.
PÜ mezőbe rögzítendő a KT/CSK kód 4-5 karaktere a termékdíj ügyletet meghatározó kód.
Jelleg mezőbe rögzíthető a kód 6-7 karaktere
A Neve oszlophoz tartozó nem kötelező kitöltésű mezőbe egy szabadon megadott megnevezés írható viszont rákerül a számlára
Számlán szerepeltetendő záradék mezőbe azt a szöveget kell rögzíteni, amit a törvény alapján ahhoz a tételsorhoz tartozó módon kell a számlán szerepeltetni
A megadott szövegben külön jelentősége van a <$> beírásnak, mert a szövegben ahova elhelyezésre kerül, a nyomtatásban ott jelenik meg a program által kiszámított értékadat.
A kimutatás menüpont adatexport almenüjébe jelenleg kétfajta export érhető el.
A NAV álltal megkövetelt xml állomány előállítására szolgáló két menüpont. Az első menüvel dátum alapján tudjuk az adatállományt elkészíteni. A második menüvel számla alapján lehet a NAV adatexportot letölteni. Lehetőségünk van ugyanitt az RLB könyvelő programba exportot előállítani. Itt is megadhatjuk, hogy dátum vagy számla alapján történjen az exportálás.
Hívjon! +36 70 771 6341 Ha esetleg nem vagyok elérhető minden esetbe visszahívom!